Sunday, February 7, 2010

..BUKAN UNTUK SESIAPA..


BISMILLAHIRAHMANIRAHIM...
ASSALAMUALAIKUM W.B.T...


Dah puas tengok ladang kelapa sawit,
Kita memanjangkan langkah ke Shah Alam,
Memahami dunia batu-bata yang penuh hiburan,
dan kita melihat mereka kesusahan rupanya,
Masalah dikorek dan diluahkan,
Di sharing dan mensharing,
Penyelesaian dicadangkan dan dijalankan,
hingga akhirnya
Mudah berkata-kata tapi melakukannya?

Allah menguji kata-kata kita,
"bukankah orang2 beriman itu, mereka takut dibenci Allah?"
"berkata-kata tanpa betul-betul melakukan?"
(61:2-3)
Bila diuji baru tahu takat diri,
Banyak rupanya kurangnya..


dan Allah tak henti-henti mengajar,
Tanpa jemu mentarbiyah,
saya nak cakap kat Allah, "berentilah kejap, saya sakit, saya penat.."
tapi saya tahu takleh sebab saya kena belajar ni...



"Dan mereka berkata: Kami tidak sekali-kali akan beriman kepadamu (wahai Muhammad), sehingga engkau memancarkan mata air dari bumi, bagi Kami.Atau (sehingga) engkau mempunyai kebun dari pohon-pohon tamar dan anggur, kemudian engkau mengalirkan sungai-sungai dari celah-celahnya dengan aliran yang terpancar terus-menerus.Atau (sehingga) engkau gugurkan langit berkeping-keping atas kami, sebagaimana yang engkau katakan (akan berlaku); atau (sehingga) engkau bawakan Allah dan malaikat untuk kami menyaksikannya.Atau (sehingga) engkau mempunyai sebuah rumah terhias dari emas; atau (sehingga) engkau naik ke langit dan kami tidak sekali-kali akan percaya tentang kenaikanmu ke langit sebelum engkau turunkan kepada kami sebuah kitab yang dapat kami membacanya. Katakanlah (wahai Muhammad): "Maha Suci Tuhanku! Bukankah aku ini hanya seorang manusia yang menjadi Rasul?.""
(al isra' :90-93)



Saya tahu saya banyak kelemahan,
Tak layak pun untuk setiap tanggungjawab yang diberi,
Kalu ada yang lagi baik,
saya teringin mempersilakan ke depan,
Sementara saya mengambil masa untuk belajar...

Kerana saya masih belajar,
jangan dimarah jika silap,
dan atas semua khilaf,
saya mintak maaf kerana saya tak pernah layak,
hanya mencuba untuk berubah...


Selama saya belajar,
saya menghargai dua nikmat,
yang besar dan tak terkira bestnya,
Nikmat berukhuwah;
Punya kalian sebagai supporters,
Yang sentiasa menyokong dalam apa keadaan sekalipun,
Yang sentiasa berlapang dada atas semua kesalahan,
Yang membetulkan kerana silap,
Yang menjadi medium kasih dan sayang ini..
Dan merasai nikmat kedekatan dengan Allah,
Terasa DIA lah yang dekat,
dan Paling dekat dengan saya,
dalam keadaan semua tidak dapat memahami,
DIA lah yang terus memujuk,
dan memujuk,
dan mengajar,
DIA lah murobbi terbaik,
Tanpa jemu DIA terus mengajar,
kalu gagal dalam ujianNYA,
DIA ajar lagi,
Sampai lepas..

Saya harap saya punya hati
macam laser,
Yang bisa scan dan X-ray hati semua,
saya harap saya punya mata
Macam CCTV,
Yang boleh lihat semua orang,
saya harap saya punya rasa,
Yang boleh faham semua orang,
Saya harap saya punya telinga,
Yang boleh dengar semua kata-kata,
saya harap saya ada memory
macam hardisk 80GB
yang boleh simpan semuanya dan takkan lupa,
supaya kesilapan tidak berulang lagi,
saya harap saya punya semua kemahiran,
Sampai tidak ada yang terabai,
Saya harap saya punya semuanya,
agar saya tidak menyakiti sesiapa lagi..

Takkan nak tunggu murabbi sehebat Nabi,
untuk jadi sehebat sahabat..

"Sesungguhnya Allah menyukai orang-orang yang berperang di jalanNYA dalam satu barisan yang teratur, mereka seperti sebuah bangunan yang tersusun kukuh..." (61:4)

Niat nak membantu,
Tapi Allah merancang lebih baik,
Memang betul hati itu Allah yang pegang,
kadang-kadang kita ingat apa yang kita buat betul,
tapi rupa-rupanya tidak pada pandangan orang lain,
dan atas semua yang berlaku,
Saya memilih untuk membetulkan,
dengan ruang dan peluang yang ada...


"Maha Suci Allah, Tuhanku,Rabbku dan Ilahku, bukankah saya cuma seorang manusia, yang ditarbiyah untuk menjadi daie?"

Segala kesempurnaan kembali kepadaNYA,
yang maha tinggi,
Yang tidak pernah Lupa,
tidak mengantuk,
tidak penat,
tidak beremosi,
penuh dengan kasih sayang,
maha memelihara setiap waktu..

Saya menerima semuanya,
saya tak nak minta apa-apa lagi,
cukuplah atas semua nikmat yang diberi...
Dan bersabarlah,
dengan kesabaran yang baik,
kerana kita sama-sama belajar..
dan semuanya UNTUK ALLAH,
telah diserahkan semuanya pada DIA...
MOga bertemu penghujung langkahan ini..


TERIMA KASIH

No comments:

Post a Comment