Showing posts with label SEKADAR MENULIS. Show all posts
Showing posts with label SEKADAR MENULIS. Show all posts

Saturday, June 11, 2011

..PROCRASTINATING..

BISMILLAHIRAHMANIRAHIM
ASSALAMUALAIKUM W.B.T.

Procastinate!!!
yes i am..
That's why i'm here right?
On an exam time..
What da?..

Yes..
I'm writting now,
after a long silence...
(bersihkan habuk2 kat sini..)

Very long silence,
writting and speaking,
Getting quieter now..

Anyway,Just to release all the burden i feel right now,
As if langit mahu runtuh,
Dan rase bumi nak merekah,
Subhanallah...
Sungguh, saya merasakan keberatan luar biasa pada exam kali ni,
Ya Allah permudahkanlah...

Hear my pray Allah, (which i know YOU had)
I'm scared for nothing,
in my faith YOU have already arrange everything for me,
with all YOUR love..
What i want more?
Donno..

Angkatkan beban ini dari bahuku,
Izinkan aku terus laju bergerak ya Allah,
Dengari hati kecilku ya Allah,
aku takut....
Izinkan aku berteduh di bawah bayang kebesaranMU,
sesungguhnya ada exam yg lebih besar dari ni,
Yang mungkin aku sendiri belum cukup sedia..

Let this little heart cool down,
Let it only remembering YOU,
Let it always for YOU Allah..

Ambillah semuanya dariku,
asalkan KAU redha padaku Allah..

Procrastinating..
Just to say my prays...


Tuesday, December 7, 2010

..LAMA DAH RASENYE..

BISMILLAHIRAHMANIRAHIM
ASSALAMUALAIKUM W.B.T

Lama dah x menulis eh?..haha..dulu2 bila sy tension, mesti berlambak entri kat blog ni..(huh memang terang2 nak lepas tensi tuh..) so skrg dah kurang entri sbb dah x tension atau byk keje?..haha..tatau dah sape je yg bace blog sy skrg dan sudi nak jawab soklan ni..

sungguh memang betul mase cuti, lepak2 dan senggang2 tu memang pembunuh jiwa daie..saaat kawan2 sebaya laju berlari, kami yg masih di malaysia ni masih lagi tenggelam timbul, lemas dan muncul...astaghfirullah...

setelah sekian lama sy bertahan, finally i've to admit, i hate this condition...

i hate of feeling that i'm so nothing in Allah's eye,
i hate of feeling so helpless and uselesss,
i hate of feeling that Allah didnt help me,
HE did actually, a lot even,
but i cant feel it because my heart was so far to really feel that,
i hate of thinking about what others would feel about me,
ouch, all these feeling that i hate a lot..

no doubt, this is a sign of "futur" right?...

only iman can feel it..so go back and heal that iman..

just a story to tell..


Saturday, November 6, 2010

..ANTARA LALAI DAN SEDAR..

Golongan lalai mengatakan begini:


Kebahagiaan terletak pada sikap berdiam diri,pada malu dan kebekuan,

pada hidup bersama famili, dan bukannya hidup orang berhijrah dan terusir

Pada berjalan di belakang kenderaan; mewah dan dengan langkah yang longlai,

Pada ikut sahaja ape yg orang katakan, tanpa tentangan dan konfrontasi

Pada ikut sahaja sahaja ke mana rombongan bergerak, kamu dipimpin, bukan memimpin,

Pada hanya bersorak utk setiap pemerintah; hidup kamu...selama-lamanya...


Dan beginilah harusnya kita berkata:


Hidup ini adalah gerakan, bukan diam dan bukannya beku,

Hidup ini adalah bersungguh-sungguh, akan berjuangkah orang yang hanya duduk berpeluk tubuh?

Hidup adalah menikmati lazatnya susah, bukan bersedap-sedap dengan tidur.

Ia adalah membela hak,merdekakah orang yang tdk membela haknya?

Hidup adalah kamu merasa kehinaan itu laksana air nanah.

Hidup ialah kamu hidup sebagai khalifah dibumi, tugas kamu memimpin,

Kami bole berkata "NO" dan "YES", apabila kamu mahu

dengan pandangan yang tajam..


~Yusuf al qardhawi~

Dipetik dari: Formula yang hanya difahami oleh Rijal, MAAR


Monday, November 1, 2010

..ISTIQAMAH..

Bismillahirahmanirahim

assalamualaikum w.b.t

Tetiba rase nak tulis ni..

Susahkan nak mula buat sesuatu,
susahkan nak mulakan langkah pertama tu,
susahkan nak totally discaj dr perangai jahiliah,
susahkan nak pertama kali merasai sume pengalaman di tarbiyah?..

Yeay betul, sume ni memang susah,
payah nak mulakan the first step,
because we've never experience it,
and donno what to expect..

BUt despite of all this,
something is more difficult is to proceed what we've start..
Keep it maintain,
istiqamahkan sesuatu tu,
lagi susah dr nak mulakan..

Kenapa?
sebabnya istiqamah itu iman,
sedang iman kita naik dan turun..

The only factor that can keep us istiqamah is our iman,
not external factors such as friends, condition, and environment..

The inner factors that keep us istiqamah,
because istiqamah is iman..

That y people hard to accept,
when they are being accused as "futur"..
Because only we know when we cant istiqamah,
only we can feel how's the condition of our iman..
But the condition of iman is potrayed outside,
because iman itu berbuah pada amal,
that y when we are being accused as "futur"
we should muhasabah our iman,
because the people arround us can feel our "futur"..

May Allah help us to istiqamah..
dalam amal riang2 kita..

rindu pada semua.


Tuesday, August 3, 2010

..INGIN..

Bismillahirahmanirahim..
Assalamualaikum w.b.t..

Nak tahu?

saya selalu teringin menjadi seperti ISHAB
yang penuh dengan kasih sayang sepanjang masa
apabila saya membaca tulisannya
saya merasakan diri saya dalam pelukan kasih sayangnya
sungguh!
tulisannya mengunakan kasih sebagai pena
dan sayang sebagai dakwatnya
apabila saya melihat manusia yang ditulisnya
maka saya melihat roh ISHAB pada orang-orang ini
sungguh mereka penuh dengan kasih sayang

saya ingin mengasihi semua
seperti ISHAB
dan tidak mengharap di balas
walau sekelumit
saya ingin merindui semua
seperti ISHAB
tatkala dia merindui ikhwannya
dan memaksa langkahnya terus berjalan
untuk menemui setiap ikhwannya

saya ingin merindui
tanpa mengharap di balas rindunya
saya ingin mencintai
tanpa mengharap dibalas cintanya
saya ingin mengorbani
tanpa mengharap pengorbanannya

harapan itu perasaan

Itulah dunia ini

Mengenang kembali saat saya jatuh cinta lagi pada Rasul dan Murrobinya

Ingin
Hidayah ini terus dirasai


Monday, August 2, 2010

..RINDU..




BISMILLAHIRAHMANIRAHIM...
ASSALAMUALAIKUM W.B.T..








Selamat tinggal sahabatku
Kau kan pergi berjuang
Menegakkan cahaya Islam
Jauh di negeri Seberang


Selamat tinggal sahabatku
Ikhlaskanlah dirimu
Iringkanlah doa restuku
Allah bersama slalu

Kau berjanji dalam hati
Untuk segera kembali
Menjayakan negeri ini
Dengan ridho Ilahi


Selamat tinggal sahabatku
Kau kan pergi berjuang
Menegakkan cahaya Islam
Jauh di negeri Seberang

Selamat tinggal sahabatku
Ikhlaskanlah dirimu
Iringkanlah doa restuku
Allah bersama slalu

Kalaupun tak lagi jumpa
Usahlah kau berduka
Semoga tunai cita - cita
Raih gelar syuhada


Selamat tinggal sahabatku
Selamat tinggal sahabatku
Selamat tinggal sahabatku
Selamat tinggal sahabatku
Selamat tinggal sahabatku
Selamat tinggal sahabatku

Jazakillah sistersku..
Buat semua permata adik-beradik ali..


Moga ketemu lagik!

..Merasai kesakitan bila rindu tak berbalas..
..Moga Allah menyampaikan kecintaanku padanya..

Wednesday, July 21, 2010

..PADA SUATU TEMPAT..


BISMILLAHIRAHMANIRAHIM..
ASSALAMUALAIKUM W.B.T.





Rinduku pada tempat itu,
kesibukkannye,
ketensionannye,
kesesakkannye,
jeritan-jeritan di dalamnye,
keluhan2 yang terluah kala genting,
kedekatan denganNYA..

semua nya ku rindukan..

adik-adikku,
bilikku yang nyaman,
sahabat-sahabatku,
sujud dan ruku' bersama-sama,
coolsem kami,
pokok dan binatang,
mak cik-mak cik ds,
surau dan kenangan kami disitu,
"kek lapis" yang akan berpisah selepas ini..

Ya Allah ku rindu pada semuanya..

meski aku bisa kembali kesana
tapi bukan lagi sebagai penghuninya

Ya Allah rahmati tempat itu dan setiap penghuni yang keluar dan masuk ke situ
Ya Allah rahmati semua lapisan "kek lapis"
dan thabatkan kami atas jalan ini

saya merindukan kesibukan disana,
tidur yang tidak pernah cukup,
transportation yang banyak memberi pahala pada kami,
kerana jauh jalannya dan lamanye menunggu

Benarlah pesan murabbi kami,
"diam membuahkan kaku"
"tidak bergerak itu tidak sihat"
"tidak bekerja itu mati"

Setakat ini hanya tangan yang banyak bergerak,
Kaki hanya bisa bergerak bila berpeluang,
banyak lagi kosongnye,
owh !


bicara rindu pada sebuah kenangan
kerana kehidupan akan membuahkan kenangan lain pula
selepas ini
mengumpul kenangan
moga mampu dengan senyum
menghadapNYA.




Tuesday, July 13, 2010

..MUSLIM; ARE U?..

Reflecting myself;
am i a muslim?
A full-time Muslim?



Have faith in Him,
Have I?


Let it be the simplest post but the important one,
for us to reflect ourselves

Monday, July 12, 2010

..TADE PAPE..

BISMILLAHIRAHMANIRAHIM..
ASSALAMUALAIKUM W.B.T..

Inilah nota kecik yang tak penting,
rasenye tayah bace kot,
Saje je coreng2 kat sini,
Moga hilanglah habuk2 blog ni yang berlambak..

"I'm back n ready to write.."

..ok sekian time kasih..

Wednesday, January 6, 2010

..FOR THE REST OF MY LIFE..

BISMILLAHIRAHMANIRAHIM..
ASSALAMUALAIKUM W.B.T

Tribute buatmu..dan sape saje yang perasan lagu ini untuk dirinya sendiri..

For The Rest Of my Life

I praise Allah for sending me you my love
You found your home and sail with me
And I`m here with you
Now let me let you know
You`ve opened my heart
I was always thinking that love was wrong
But everything was changed when you came along
OOOOO
And there is a couple words I want to say

For the rest of my life
I`ll be with you
I`ll stay by your side honest and true
Till the end of my time
I`ll be loving you...loving you

For the rest of my life
Thru days and night
I`ll thank Allah for open my eyes
Now and forever I…I`ll be there for you

I know it deep in my heart
I feel so blessed when I think of you
And I ask Allah to bless all we do
You`re my cousin and my friend and my strength
And I pray we`re together in Jannah
Now I find myself so strong
Everything changed when you came along
OOOO
And there's a couple word I want to say

I know that deep in my heart now that you`re here
Infront of me I strongly feel love
And I have no doubt
And I`m singing loud that I`ll love you eternally

I know that deep in my heart.


***************************
Aku tahu mu terharu..huhu...thanz sebab selalu bagi aku pau mu..
Mu tetap sepupusku for the rest of my life walaupun mu dah pupus..

misssssss U!,
Shenchan..
MARA college banting,
12.15 a.m(waktu kutub utara)
Mood: Boring keje banyak

Thursday, December 17, 2009

..CATATAN DARI BUMI CHAU DOV..

Bismillahirahmanirahim..
Assalamualaikum w.b.t..
Flight MAS MH758 laju membelah awan meluncur ke lapangan terbang saigon, vietnam..Sebaik mendarat dan selesai menjalani urusan imigresen atukku yang lebih senang saya panggil onn terus menyambut kami.
Perjalanan 5 jam ke Chau Dov dari saigon menyampaikan kami ke sini pada jam 2 pagi..Since masa disini lewat satu jam berbanding masa malaysia, pukul 6 pagi keadaan sudah terang benderang dan seawal 5 pagi bunyi boat dan kapal yang melalui sungai belakang rumah onn ku mengejutkan seluruh penghuni dari tido...
YA! jam 5 pagi jalan-jalan di hadapan rumah mula bising dengan kenderaan dan sungai di belakang rumah bingit dengan bunyi bot dan kapal. Di malaysia, jam 5?..Baru terpinga-pinga bangun nak qiam. Jam 6 di malaysia? Bilik air masih kosong tanda lambatnya orang-orang kita bangun..
Sebuah kehidupan yang menginsafkan setiap mata yang memandang..setiap dari manusia disini bekerja kuat untuk gaji yang tak seberapa..Di Malaysia? dapat biasiswa belajar medic dan engin pun kita masih malas-malas?maka dimana nilainya kita dan mereka?
Alhamdulillah, saya dibesarkan dalam kesusahan, hingga akhirnya mampu berpakaian branded dan memiliki segala macam barang mahal, saya masih diulit ibu dan ayah erti kesusahan. Dan bila dikenal pada islam perasaan itu makin menebal. Empati pada yang lain. Sekurang-kurangnya duit yang ada jika bukan untuk infak, maka ia adalah untuk adik-adikku. Sekurang-kurangnya, kehendak peribadi mula diletakkan ke tepi hingga masa Allah terus mengizinkan.

sampai disini, rasa itu sebati dengan diri.. Saya melihat kesusahan mereka dengan hati. Taknak bawak usr*h kat sini ke?..Kalu la dapat..Dan kalau la bahasa bukan penghalang untuk mereka memahami ucapan saya..hahaha...Kalau lah ada yang akan mengfollow up mereka, maka DF disini cukup berpeluang besar untuk memberi mereka erti islam...
huhuhu..pape je lar saya melalut..abaikan..will get to u guys later on..
sekian,
salam sayang dari bumi chau dov,
vietnam,
9.55 pagi..

Friday, October 9, 2009

..MEREKA JUGA NAAS..

BISMILLAHIRAHMANIRAHIM...
ASSALAMUALAIKUM W.B.T..


Menyelusuri fikrah ini, akal diketuk hebat bilamana melihat pergorbanan manusia-manusia dijalan ini..

Apa mereka tak punya perasaan,
bila manusia kerap menyelar mereka
namun mereka masih konsisten dengan kerja-kerja mereka,
tanpa berkurang sikit pun amal dan semangat mereka,
bahkan mereka menjadi kader-kader yang semakin kuat selepas itu.
Setiap selaan melahirkan kesegaran pada roh-roh mereka..
Setiap celaan membuahkan pembaharuan pada gerak kerja mereka...
Tapi berhenti?..
Tidak sesekali! hingga Allah menentukan untuk menarik hidayahNYA..

Apa Daie ini tidak sensitif?
Mereka bisa menahan hati,
walau luka didalamnya hanya Allah yang tahu..
Meskipun yang melukakan itu sahabat sendiri, keluarga mahupun sesiapa sahaja,
Mereka akan terus tersenyum dan memberi..
Sekalipun mereka dilontarkan batu dan kayu,
Namun buah-buah islam terus disebarkan...

Siapa cakap mereka tidak punya hati?
Siapa cakap mereka tidak terasa?
Tetapi bila mengenangkan matlamat mereka,
mereka sanggup perasaan itu diketepikan,
Hingga Allah membalasnya suatu hari nanti,
Dengan ketenangan luar biasa,
Yang Hanya DIA yang mengurniakan
dan mereka yang merasanya tahu bagaimana...

Mereka barangkali lebih sensitif dari manusia lain,
Namun mereka tahu dimana patut
perasaan ini diletakkan....
Mereka kadang-kadang takut untuk menjadi sensitif,
Kerana sensitif itu salah satu tanda-tanda futur,
Nauzubillah..
mereka takut...
Andai Allah menarik balik nikmat hidayah ini...


Namun mereka kader dakwah ini,
Akan terus melangkah,
walau mereka terus dilukai,
kadang kala mereka turut melukakan tanpa niat,
dan menanggung segala akibat perbuatan itu,
kerana mereka fAHAM pergorbanan itu,
adalah totalitas perjuangan,
membawa islam kembali ke tempatnya..

hingga suatu hari nanti,
Allah mengantinya..
Hingga nanti jual beli ini,
membuahkan keuntungan..
hingga nanti pinjaman ini,
Allah bayar dengan harga yang tinggi..


~Menyingkap salah satu maksud naas, (manusia) ia itu bersifat pelupa ~
~Saya selalu lupa, moga Allah selalu mengingatkan..~
~Kadang kala saya lupa nak melupakan~
~betapa sakit itu menyakitkan~


~sEDANG memberi ruang kepada emosi untuk bernafas..~
(^_^)

Sunday, September 27, 2009

..BIARKAN MALU BERBICARA..

BISMILLAHIRAHMANIRAHIM..
ASSALAMUALAIKUM W.B.T...

"K.A, nape aku asyik rasa berdosa jek ni?.."

"Owh ye ke?... Ko dah tak malu ke?.."

Memetik hadith 20:

Daripada Abu Mas'uud 'Uqbah ibn 'Amru al-Ansarie al-Badrie r.a. beliau berkata:
Rasulullah SAW telah bersabda:
Sesungguhnya antara kata-kata ungkapan Kenabian terdahulu yang dapat diketahui dan dipetik oleh manusia ialah: Jika engkau tidak malu, maka lakukanlah apa sahaja yang engkau mahu.
Hadis riwayat al-lmam al-Bukhari.

Sahabatku, Malu itu akhlak Rasulullah dan nabi-nabi sebelumnya..

Makna suruhan dalam hadis :
a. Suruhan sebagai tahdid (kecaman) - dibayangkan balasan dunia @ akhirat.
b. Suruhan terhadap perkara yang harus - pilihan (buat/tak buat).
c. Suruhan sebagai pilihan - sifat malu sebagai bentengnya.(dlm perkara maksiat).

Salman al farisi mengatakan :

Sungguh jika Allah berkehendak untuk membinasakan seseorang maka akan Allah hilangkan rasa malu dari diri orang tersebut. Jika rasa malu sudah tercabut dari dirinya maka tidaklah kau jumpai orang tersebut melainkan orang yang sangat Allah murkai. Setelah itu akan hilang sifat amanah dari diri orang tersebut. Jika dia sudah tidak lagi memiliki amanah maka dia akan menjadi orang yang suka berkhianat dan dikhianati. Setelah itu sifat kasih sayang akan dicabut darinya. Jika rasa kasih sayang telah dicabut maka dia akan menjadi orang yang terkutuk. Sesudah itu, ikatan Islam akan dicabut darinya.”

kata-kata di atas ada yang menganggapnya sebagai sabda Nabi karena jika dinisbatkan kepada Nabi maka berstatus sebagai hadits palsu, diriwayatkan oleh Ibnu Majah dari Ibnu Umar. Lihat Silsilah Dhaifah karya al Albani no. 3044.


Bila hatimu terasa nak buat dosa, maka ucapkanlah "Sesungguhnya aku malu kepada Allah"..


Sahabatku, atas sekian banyak nikmatNYA pada kita, mengapa maksiat dan dosa yang kita pilih sebagai balasan kepadaNYA?...Sesungguhnya, Allah itu kerajaan dan kuasaNYA tidak bertambah dengan kebaikan dan ketaatan kita dan KerusiNYA tidak terjejas dengan keingkaran kita...


"Dengan nama Allah yang MAha pengampun, Maha Penerima taubat dan Yang Maha Keras Hukumannya, aku berlindung kepadamu dari hasutan Syaitan dan godaan Nafsu melainkan nafsu yang mendapat rahmat dariMU.."


Untuk kali ini syaitan berkata benar..

"dan setan berkata ketika perkara (hisab) telah diselesaikan, "sesungguhnya Allah telah menjanjikan kepadamu janji yang benar dan aku pun telah menjanjikan kepadamu, tetapi aku menyalahinya. tidak ada kekuasaan bagiku terhadapmu, melainkan (sekadar) aku mneyeru kamu lalu kamu mematuhi seruanku, oleh sebab itu janganlah kamu mencerca aku, tetapi cercalah dirimu sendiri. Aku tidak dapat menolongmu, dan kamu tidak dapat menolongku. sesungguhnya aku tidak membenarkan perbuatanmu mempersekutukan aku (dengan Allah) sejak dahulu." Sungguh, orang yang zalim akan mendapat siksaan yang pedih..." (Ibrahim : 22)

Sesungguhnya setiap kejahatan itu hendaklah diiringi dengan kebaikan, moga-moga Allah menerima pahala Amal yang baik dan menghapuskan dosa kejahatan itu..


"Sesungguhnya bertaubat kepada Allah itu hanya (layak) bagi mereka yang melakukan kejahatan kerana tidak mengerti, kemudian segera bertaubat. Taubat mereka itulah yang diterima Allah. Allah maha mengetahui maha bijaksana..." (an nisa: 17)

Berbaik sangkalah pada Allah..Moga DIA menerima taubat kita..

Wednesday, August 26, 2009

..ANTARA ENTRI DAN TEMPLATE..

BISMILAHIRAHMANIRAHIM..
SALAM RAMADHAN.

ANTARA ENTRI DAN TEMPLATE;
mestilah template yang didulukan,
buktinya, blog tak terupdate, tapi dah tukar template baru...

Amacam?ok tak?..Tak puas ati ke boleh komen dan yang teringin nak mengundi bole undi kat bawah tu..Jangan macam2..

Antara Penampilan dan Fikrah

Tu la kita, somehow dalam hidup menjadi abid dan khalifah, kita sangat mengutamakan yang luar..Penampilan, performance,style dan gaya (kan same ke?) kadang-kadang didahulukan hingga terlupa ade yang lebih perlu diupdate... Dalaman dan fikrah kadang-kadang dicampak ke tepi tanpa sedar..Kejam kan kite?..

"Alamak! matang la sikit makcik,Yang luar tu orang nampak kot!" (kate seorang pembaca)

Owh, ye x ye jugak..Yang luar tu orang nampak..First impresion tu penting, tu yang kadang pukul sume sama rata tu..Asal nampak orang berpakaian sekian-sekian dah ade impresion sendiri..Jangan begitu sahabat!..Bukanlah kita sebagai penilai melainkan hanya sebagai pengubah dan pendukung..Kita tidak mempedulikan siapa dia sekarang in term of tak kisah a betapa teruk dia sekarang tapi yang lebih kita utamakan ialah siapa dia nanti..Unfair jika sejarahnya dikira campur sekali dalam mind set kita hingga kita tersilap memberi impresion kepadanya..

Antara Dakwah dan Usia

Dalam dakwah juga begitu, berapa lama seseorang atas jalan ini bukanlah menjadi tiket guarantee utk dia terus bertahan sampai lama..Tanpa ikhlas, tanpa sahabat yang menguatkan, tanpa Allah yang mengekalkan, dia akan hanyut, dia akan tersasar..Siapa yang ingin membetulkan?..Siapa yang mahu meluruskan?..Jika hati ingin, sahabat pasti sudi membantu..Allah pasti sedia menunjuk..

Antara blog dan Hati

Pakaian dan isi...Macam template dan entri, kalu template lawa nak mati tapi entri hampeh tak menambah iman xde makna menulis..(ni kutuk diri sendiri senarnya..)Kalu entri xleh nak mengubah hati sendiri, apakah hati pembaca kan tertawan?..(soklan retorik, xyah jawab sebab x dibayar pon..)



Antara Fardu Kifayah dan Fardu Ain

"Menuntut ilmu sampai negeri China.."
"Menuntut ilmu dari buaian sampai liang lahad.."

Sume ini dikatakan hadis palsu oleh Lin Joi soon waktu MPI ari tu..

Tapi kita kan islam..Islam tu kan cantik segala sudut..Jadi x salah pakai baju cantik-cantik (x sampai tahap tabaruj..).. xsalah kalu perform elok-elok biar honour roll sumenya, tapi itu luarannya, dalamannya ilmu fardu ain dan fikrah tidak boleh sesekali diabaikan atas alasan luaran ini..Secantik-cantik template dan aseksorinya, entri x boleh di abaikan kerana itulah isi blog tu..Mengisi abid dan khalifah mesti pada fikrah dan amalnya..Yang lain aseksori, kalu ade bagus sesangat..Jadi, pakai lah baju cantik-cantik, kemas-kemas, smart2, perform la sampai 45 sumenya tapi jangan ditinggal ilmu fardu ain kita..

" Wahai anak cucu Adam!.. Sesungguhnya kami telah menyediakan pakaian untuk menutupi auratmu dan untuk perhiasan bagimu..Tetapi pakaian taqwa , itulah yang lebih baik..demikianlah sebahagian tanda-tanda kekuasan Allah, mudah-mudahan mereka ingat.."
(al a'raf: 26)

Tutup aurat, pakai baju cantik, perform dalam studies itu sume adalah sebahagian dari tanda kekuasaan Allah...Jika kita berfikir pasti kita mengatakan, ini sume dari Allah..

Antara Ramadhan Dan Raya

Raya itu luarannya..dalamannya tetap ramadhan itu..Seronoknya pada raya, tenangnya pada ramdhan..Jangan tersilap cari..Allah tak melihat betapa meriah raya kita..DIA tidak mengira berapa banyak duit raya kita, tapi DIA melihat sejauh mana kita rapat padaNYA ramadhan ini..sebanyak mana discount ramadhan kita borong sehabisnya..

Antara kebaikan dan kejahatan

DIA telah mengilhamkan kedua-dua jalan..Pilihlah yang mana berkenan..Jangan salahkan syaitan, dia tidak bersalah..dia hanya menjalankan tugasnya dengan izin Allah dan dia tidak bertanggungjawab atas perbuatan kita..Ambillah kebaikan dari blog ini sekalipun templatenya bertukar semakin buruk..

DIA yang lebih tahu..

AHLAN WASAHLAN RAMADHAN AL KAREEM..

Thursday, August 6, 2009

..THE FACT..

BISMILLAHIRAHMANIRAHIM..
ASSALAMUALAIKUM W.B.T...


Seyesly,honestly, saya berat mengupdate blog ni..
Hilang semangat si harimau....
(mungkin krn kerap digelar extremis)
Entah kerana banyak kerja

atau malas membuat kerja..

Yang pasti, ini tidak
bagus.........
aaaaaaaaaaaaaarrrrrrrrrrggggggggggghhhhhhhhhhh..
Sungguh tidak patot!



('_').............RECOVER.............

.............................................IN PROGRESSSS....................................


~membetulkan kompass~


Tuesday, May 26, 2009

..UNDER CONSTRUCTION..

BISMILLAHIRAHMANIRAHIM..
ASSALAMUALAIKUM W.B.T..


Semangat nak up date blog berkobar-kobar..Banyak gak ar nak kongsi dengan anda sume..Tapi terpaksa menangguhkan dulu hasrat itu setelah keadaan badan saya tidak begitu mengizinkan..Sakitnya menendang-nendang kesabaran saya..Bila begini baru menghargai nikmat sihat yang pernah diberikan dulu..Nikmat yang hilang..tak pernah saya sesalkan mengapakah Allah menurunkan kesakitan ini disaat cuti-cuti begini, kerana bagi saya, apa yang ada pada saya semuanya amanah Allah..Di pinjamkan sekejap untuk melaksanakan Abid dan khalifah dan DIA berhak menarik balik nikmat ini pada bila-bila masa yang disukaiNYA..



sile klik untuk membaca dengan jelas..Kalu xleh gak maknanya nikmat mata yang Allah bagi itupun boleh ditarik pada bile-bile masa yang dikehendakiNYA..huhuhu..


Sungguh, saya cukup bersyukur kerana sakit ini dianugerahkan sekarang..Tak dapat saya bayangkan jika ia berlaku pada saat-saat menjelangnya exam, bukankah itu lagi berat?..Masa cuti begini, sekurang-kurangnya ujian ini mengingatkan saya lagi kepada saat kematian yang tidak mengenal usia..Sekurang-kurangnya, moga pada setiap kali sakit itu membuak-buak, bibir saya semakin basah mengingati Allah...Teringat saya kepada Ranjau Sepanjang Jalan karya Shahnon Ahmad, Watak Lahuma dalam novel itu menemui ajalnya hanya kerana duri nibung...Nampak kecil, tapi bukankah Allah itu berkuasa ke atas siapa dan apa saja...

Teringat kata-kata cik doktor sewaktu Ziarah saya ke klinik petang tadi;
"Awak kena infection.."
hmm...Alhamdulillah..dan cik doktor yang baik hati itu menghadiahkan saya 4 jenis ubat..
Bila bakal doktor (xleh blah!) bertemu doktor, beginilah jadinya..hehe..

Lalu lagu muhasabah cinta bermain-main dalam kepala saya..Hehe...


Muhasabah Cinta
Munsyid : EdCoustic
http://liriknasyid.com

Wahai... Pemilik nyawaku
Betapa lemah diriku ini
Berat ujian dariMu
Kupasrahkan semua padaMu

Tuhan... Baru ku sadar
Indah nikmat sehat itu
Tak pandai aku bersyukur
Kini kuharapkan cintaMu

Kata-kata cinta terucap indah
Mengalun berzikir di kidung doaku
Sakit yang kurasa biar jadi penawar dosaku
Butir-butir cinta air mataku
Teringat semua yang Kau beri untukku
Ampuni khilaf dan salah selama ini
Ya ilahi....
Muhasabah cintaku...

Tuhan... Kuatkan aku
Lindungiku dari putus asa
Jika ku harus mati
Pertemukan aku denganMu


Semua yang berlaku hanya dengan izin dan dalam pengetahuan Allah..Mana mungkin DIA yang maha mengetahui mencipta sesuatu untuk menyusahkan hamba-hambaNYA..Sedang DIA adalah pemilik kepada sifat ar rahman dan ar rahim..Maka jangan takut dengan ujian..Kerana disitulah sayangNYA kepada kita..

Nota Kaki@tangan: Semangat untuk meng up date blog ini tetap berkobar-kobar..Hingga suatu hari nanti saya benar-benar meng up date nye sepuas hati..Mohon undur diri..n jangan berhenti menjengah ek..



Monday, May 11, 2009

..MUJAHADAH..

Bismillahirahmanirahim..
Assalamualaikum w.b.t..


..Daurah yang mendatang..
..Ghazwul fikr selepas shoutus syabab..
..kecut perut mengenangkan Exam yang dekat..
..exam sem 2..exam sem 2..
..sempat kakakku mendoakan dalam pengumumannya buat adik-adik:
"moga Allah memudahkan urusan dunia kalian"
..Ramai yang gugur sem ini..
..Sakit menyaksikan bunga-bunga ini diterbangkan angin..
..Kami pasti kembali mengejar anda nanti..
..Pasti me'lasso' anda kembali..

..Kuatkan tekad..
..Dengan penuh yakin kami mengisi hati disana..
..Wajah ceria sahabat menawarkan debaran di hati..
..Kami masih masih tersenyum..
..Banyak lagi yang tak sempat study!!..
..Senyum dan terus senyum..
..Hanya DIA yang mengetahui isi hati kami..
..Bermanis wajah dengan kakak2 yang bersungguh2 menjayakan program itu..

..Tawakal kami hanya padaMU Ya Allah..
..Pecutan terakhir moga membuahkan hasil yang lagi banyak..
..Yakinkan hati kami ya Allah..
..Semuanya dariMU..
..Sudah ditentukan semuanya..
..Sekadar berusaha merebut tempat dimataMU..
..Selamat mujahadah sahabatku..
..Moga semuanya KeranaNYA..
..Kita perlu CEMERLANG untuk islam..


nota kaki@tangan: bisakah mengekalkan Honour Roll??...Studiesku bukan untuk itu,berjaya hanya untuk mendapatkan authority dakwah..Agar tidak menjadi fitnah dakwah ini..

..kuserahkan semuanya padaMU..



Tuesday, April 28, 2009

..HIDUPKAN HATI..

BISMILLAHIRAHMANIRAHIM..
ASSALAMUALAIKUM W.B.T...


Trailer buat sepupusku...Ku update jugak akhirnnya blog ini untuk tatapan mu..hehehe..

..HIDUPKAN HATI


BILA MALAS:

“Yang demikian itu kerana sesungguhnya Allah tidak mengubah suatu nikmat yang telah diberikan-NYA kepada suatu kaum, hingga kaum itu sendiri MENGUBAH APA YANG ADA PADA DIRI MEREKA SENDIRI. Sungguh, Allah Maha Mendengar, Maha mengetahui…..” (Al-Anfal: 53)

BILA KELIRU:

Kemudian, apabila engkau telah MEMBULATKAN TEKAD, maka BERTAWAKALLah kepada ALLAH. Sungguh, Allah mencintai orang yang bertawakal. . (Ali Imran: 159)


BILA TAKUT:

“ Jika Allah menolong kamu, maka tidak ada yang dapat mengalahkanmu, tetapi jika Allah membiarkan kamu (tidak memberi pertolongan), maka siapa yang dapat menolongmu setelah itu?. Kerana itu, hendaklah kepada Allah saja orang-orang mukmin bertawakal(ali Imran: 160))


BILA RESAH:

“ Dia-lah yang telah menurunkan ketenangan ke dalam hati orang-orang mukmin untuk menambah keimanan atas keimanan mereka (yang telah ada). Dan Milik Allahlah bala tentera langit dan bumi, dan Allah maha mengetahui, maha bijaksana.” (al Fath : 4)


BILA SEDIH:

“..Dan janganlah kamu (merasa) lemah dan jangan (pula) bersedih hati, sebab kamu paling tinggi (darjatnya) jika kamu orang yang beriman….”

(Ali Imran: 139)


BILA DIUJI:

“ Wahai orang-orang yang beriman! Mohonlah pertolongan (kepada Allah) dengan sabar dan solat. Sungguh, Allah beserta orang-orang yang sabar..” (Al Baqarah: 153)


BILA BERDOSA:

Katakanlah, Wahai hamba-hambaKU yang melampaui batas terhadap diri mereka sendiri! Janganlah kamu berputus asa dari rahmat Allah. Sesungguhnya Allah mengampuni dosa-dosa semuanya. Sungguh, DIA-lah yang Maha pengampun, maha Penyayang…” (Az-zumar: 53)


BILA MARAH:

Daripada Abu Hurairah r.a.:

Bahawa seorang lelaki berkata kepada Nabi SAW: Berikan daku wasiat. Baginda bersabda: Janganlah engkau marah. Lelaki itu mengulangi soalan itu beberapa kali. Baginda tetap bersabda: Janganlah engkau marah.

Hadis riwayat al-lmam al-Bukhari.


BILA BERPUTUS ASA:

“ ….barangsiapa bertaqwa kepada allah, niscaya dia akan membukakan jalan keluar baginya, dan dia memberinya rezeki dari arah yang tak disangka-sangkanya…dan barangsiapa bertawakal kepada allah, niscaya allah akan mencukupkan (keperluan)nya…sesungguhnya allah melaksanakan urusannya. sungguh, allah telah mengadakan ketentuan bagi setiap sesuatu..” (ath thalaq: 2-3)



BILA SESAK:

“Bukankah KAMI telah menlapangkan dadamu?,

Dan KAMI pun telah menurunkan bebanmu darimu,

Yang memberatkan punggungmu,

Dan KAMI tinggikan sebutan (nama)mu bagimu,

MAKA SESUNGGUHNYA BERSAMA KESULITAN ADA KEMUDAHAN,

SESUNGGUHNYA BERSAMA KESULITAN ADA KEMUDAHAN.

Maka apabila engkau telah selesai (dari sesuatu urusan), TETAPLAH BEKERJA KERAS (untuk urusan yang lain),

Dan HANYA KEPADA TUHAN-mu lah ENGKAU BERHARAP……” ( Al-Insyirah: 1-8)

BILA LAGHA:

“ Sungguh, Beruntung orang-orang yang beriman, ((yaitu) orang yang KHUSYUK dalam SOLATnya, dan orang yang MENJAUHKAN diri dari ((PERBUATAN dan PERKATAAN) YANG TIDAK BERGUNA,..” ( (al mukminun: 1-3)

BILA SUKAR:

“Dan berjihadlah kamu dijalan Allah dengan jihad yang sebenar-benarnya. DIA telah memilih kamu, dan DIA tidak menjadikan kesukaran untukmu dalam agama….” (al Hajj: 78)


..moga beramal dengannya..



Sahabat-sahabatku (dan daku jugak),


" Sesungguhnya orang-orang yang berkata, "Tuhan kami adalah Allah" kemudian mereka meneguhkan pendirian mereka, maka malaikat-malaikat akan turun kepada mereka (dengan Berkata), "janganlah kamu merasa takut dan janganlah kamu bersedih hati; bergembiralah kamu dengan (memperoleh) surga yang telah dijanjikan kepadamu.." ( Fushshilat: 30)


" Dan (sifat-sifat yang baik itu) tidak akan dianugerahkan kecuali kepada orang-orang yang SABAR dan tidak dianugerahkan kecuali kepada orang-orang yang mempunyai keberuntungan yang besar.." (41: 35)


Bukankah tujuan perjalanan ini akhirnya adalah Allah??..

Bila tujuannya Allah..

cabaran-cabarannya terasa kecil..

Ketepikan semua duri..

Jangan takut..

Jangan gentar..

Biar tersalah..

Kerana DIA sentiasa menemani..

Jangan berundur..

Jangan berhenti..

Kerana destinasi kita bukan dunia..

Jangan mengalah..

Jangan berputus asa..

Kerana bukan hasil menjadi nilaiannya..

Teruskan melangkah..

Teruskan bertatih..

Moga bertemu penghujungnya..


Sayang kalian keranaNYA..