Wednesday, August 20, 2008

..BUATMU SAHABAT..

BISMILLAHIRAHMANIRAHIM..
ASSALAMUALAIKUM W.B.T..

Kembali menulis selepas lama membiarkan hati berkata-kata sendiri tanpa sempat meluahkannnnya ke dunia nyata.Terlalu banyak yang nak dikongsikan sebenarnya, namun sebagaimana kata-kata Imam Hassan Al-banna " Kewajipan yang ada lagi banyak dari masa yang kita ada"...Memang tak dapat dinafikan.. Hidup di KMB hidup dikalangan orang cerdik pandai sangat-sangat menguji iman dan hati. BIla meletakkan diri dalam suasana ini baru saya faham kenapa manusia merelakan dirinya menjadi robot yang tak berguna untuk TUANnya.. Sungguh,saya sakit melihat keadaan ini namun lagi sakit memikirkan jika saya termasuk dalam orang-orang ini.. Lalu bersama sahabat yang setia kami melangkah,bertatih-tatih mengenal dunia KMB ini dan mengharungi bersama jahiliah di dalamnya.. Letih dan penat itulah yang saya rasakan setiap hari..

Mungkin di mata orang-orang yang tidak mengerti,langkah kami tidak significant pada mereka, biarlah kerana kami yakin Allah itu maha menghitung usaha kami.. Terlalu sakit berada disini,didera dengan jahiliah yang kadang-kala tak dapat dikawal..Pun begitu tidak dinafikan masih ada golongan-golongan yang setia, syabab dan fatayat yang berusaha mengislamikan keadaan di KMB..Menukar jahiliah kepada ketundukan yang sepenuhnya pada YANG ESA..

Saat melalui hari-hari di KMB mungkin ada hati yang terluka disebabkan kepenatan yang dibiaskan melalui kata-kata dan perbuatan.. Justeru,untuk inilah saya kembali menulis.. saat melompat-lompat di blog untuk men'topup'kan kembali iman yang berkurang mendadaknya, hati tergerak untuk singgah sebentar di blog sahabat tercinta... Allah menemukan saya dengan salah satu entrinya yang sedikit sebanyak menyentuh hati yang sudah lama kurang memberi perhatian kepadanya..Memang,dalam sibuk-sibuk menjaga kebajikan sahabat-sahabat lain saya terlupa pada kebajikan sahabat terdekat yang barangkali menunggu-nunggu bila lagi akan datang gilirannya untuk saya sekurang-kurangnya mendengar sekejap luahan hati seorang sahabat..Sungguh saya bukan sahabat yang baik..Berikanlah saya peluang untuk kembali mengatur hidup,moga semuanya lebih tersusun..Buatmu sahabat,sememangnya tidak terniat di hati untuk menzahirkan semua kepenatan dalam bentuk perbuatan yang boleh melukakan..Sungguh tidak pernah saya tahu,rupanya dalam hati sahabat yang sorang ini tersimpan hasrat yang mengunung,barangkali mengharapkan saya mengantikan tempat sahabat yang dulu pernah bertakhta di hati..bersama saat derita dan gembira..Namun saya adalah saya,tak kan pernah sama dengan si DIA.. Walau antara kami banyak persamaannya,tapi kami memang tidak serupa.. Maafkanlah kerana tak mampu menjadi sahabat sebaik dia...sungguh memang saya tak mampu...

"Serendah-rendah rasa persaudaraan ialah berlapang dada dan setinggi-tinggi tingkat persaudaraan adalah melebihkan saudara melebihi dirinya"..Mana mungkin tingkat tinggi ini mampu saya capai andai hati sentiasa memikirkan hak diri sendiri..Alhamdulillah,lama saya mencari maksud sebenarnya disebalik setiap perbuatan saya akhirnya saya mengerti pada diri ini masih ada karat-karat jahiliah yang menimbun hingga sahabat sendiri tergamak saya sakiti..Maafkan ana!!.. seikhlas entri ini dipostkan terimalah saya seadanya..Seikhlas mungkin..hadirnya ku cuma sekejap barangkali...Bertemu dan berpisah kerana Allah.. ana sayang enti lillah,HANYA KERANA ALLAH...AFWAN YANG SAHABAT!!

nota kaki@tangan: Mungkin ana bukan sahabat terbaik yang enti jumpa,bukan juga yang terhebat dikalangan semua..Cukuplah sekadar hadir sekejap di ruangan hatimu..

No comments:

Post a Comment