Friday, October 24, 2008

..DISEBALIK..

BISMILLAHIRAHMANIRAHIM..
ASSALAMUALAIKUM W.B.T..

Saat entri ini ingin dipostkan,sahabat-sahabat dan even diri sendiri sedang bersabar menghadapi ujian hidup ini..Apa yang kekuatan yang kami ada selain bersabar dan berdoa?...Bermula dengan penglibatan kami dalam benda-benda mengarut untuk menyiapkan kerja-kerja dunia untuk mencapai tujuan akhirat kami,insyaAllah..Selesai sebahagian daripada kerja-kerja itu,kami mula melakukan refleksi dan muhasabah terhadap kerja buat kami..Agar niat kami tika bermula dan ketika melaksana dan mengakhirnya tetap kerana Allah..

Hati-hati yang teruji ketika ini pasti menghargai entri ini kerana kalau boleh ingin saya me'summarise'kan pengajaran dan didikan yang didapati dari semua ini.

1. Secara peribadi,saya tidak pernah betul-betul merasai ukhuwah fillah dengan hati,hanya berbicara mengenainya dan berharap untuk merasainya satu hari nanti,dan Allah yang Maha Kaya itu telah memakbulkan doa saya saat ini...Betapa bestnya mempunyai Sahabat-sahabat yang bersemangat saat saya mulai lemah,membisikkan ayat-ayat Allah saat hati mulai lalai,menegur bila kesilapan dilakukan, dan banyak membetulkan bila saya tersasar..Apa yang disampaikan kepada mereka dibalikkan kepada saya,memang betul sesungguhnya bila sesuatu peringatan dan pengisian diberikan,kitalah yang lebih memerlukannya berbanding dengan orang yang mendengarnya..Maka berilah peringatan kerana sesungguhnya peringatan itu bermanfaat untuk yang memberi dan menerima..

2. Buat sahabat-sahabat yang menegur,saya menghargai seikhlas hati bahkan sangat-sangat berterima kasih dengan peringatan ketika kelalaian mengintai peluangnya..Walaupun hati memerlukan masa untuk berlapang dada,namun masih ia sangat-sangat membantu dalam proses tarbiyah ini..Mungkin ini bicara Allah untuk membentuk sifat berlapang dada yang lagi tinggi dalam hatiku..

3. Seringkali saya mengingatkan,orang yang bercakap akan diuji..Maka itulah yang berlaku kepada sahabat-sahabat yang bersama-sama dengan saya. Allah memberikan mereka ujian satu demi satu agar kita semua lebih 'f'eeling' terhadap apa yang kita ucapkan..Kita takkan betul-betul merasainya sehinggalah kita berada di tempat itu..Yakinlah, ini adalah tarbiyah dari Allah..Janganlah bersedih sebaliknya bergembira dan berbahagialah dengan ujian ini..Kerana ia bukti sayang Allah pada kita..

4. Saya rasa sangat mensyukuri untuk berada dalam keadaan ini,walaupun hati kadang-kadang tersempit dan akal terhenti tapi hati lebih ikhlas bila mengadu kepada Allah..Dan saya yakin,sahabat-sahabat merasai benda sama??,..Betul ak??..huhu,tak baik menipu.. Bahkan kita lebih menghargai ukhuwah ini.Kita sama-sama melihat bagaimana kita saling menguatkan satu sama lain umpama sebuah bangunan yang kukuh,menangis bersama-sama dan merasainya sama-sama..Dan akhirnya kita memuhasabahnya sama-sama..Belajar sama-sama..huhu,korang memang mantop!!..

Best!memang best!..huhu,saya suka saat ini..Bila kita susah kita akan lebih mengenali satu sama lain,lebih menghargai sahabat disekeliling dan lebih sensitif dengan hati sahabat lain..Moga semua dapat belajar dari pengamalan ini..La Tahzan ya sahabat..

NOTA KAKI@TANGAN: UJIAN ADALAH TARBIYAH DARI ALLAH,ADAKAH KITA KAN SABAR ATAUPUN SEBALIKNYA?..

No comments:

Post a Comment