Tuesday, December 2, 2008

..???..HMMM..

BISMILLAHIRAHMANIRAHIM..
ASSALAMUALAIKUM W.B.T..

“Sape nak share ayat ke kata-kata ke yang menyentuh hati dia minggu ni??..”

Semua terdiam..Walaupun saya yakin masing-masing punya jawapan itu, namun semua mengambil keputusan untuk berdiam diri, menbiarkan sahabat lain mengeluarkan dulu..

Lalu dicelah-celah kebisuan itu.. “ saya!..” sahut seorang sahabat.. “surah An-Nahl ayat 76..”

Lalu kami sama-sama menghayatinya..

“ Dan Allah (juga) membuat perumpamaan, dua orang laki-laki, yang seorang bisu, tidak dapat berbuat sesuatu dan dia menjadi beban penanggungnya, ke mana sahaja dia diisuruh (oleh penanggungnya itu), dia sama sekali tidak dapat mendatangkan suatu kebaikan. Samakah orang itu dengan orang yang menyuruh berbuat keadilan, dan dia berada di jalan yang lurus?..”

( An Nahl:76)

Semua yang hadir kebingungan..Apakah??.. “ saya tak faham pun..Apa significant nye ni??..” Dengan muka kebingungan yang Tidak dibuat-buat “dia” bertanya..

“Janganlah buat-buat tak faham..” Sahabat tadi menjawab.Ada takungan pada matanya.

“Hmm..Memang tak faham..”Blur lagi..

Akak yang tersepit kat tengah-tengah kami lantas menerangkan maksud ayat tadi..

Sebaik habis akak itu menerangkan,”dia” mengangkat mukanya, sebak dadanya melihat sahabat tadi sudah tumpah air matanya.. Apakah??..

“Ana tidak pernah menganggap sahabat-sahabat sebagai orang yang bisu tu..Walau betapa kecil usaha kalian sekalipun sekadar menyelimutkan sahabat lain lewat malam saat kita sama-sama qiam, ia dihitung Allah.. Sekalipun peranan enti sekadar menjadi orang yang menyediakan juadah ketika berprogram, ia dihitung Allah.. Sekalipun tugas kalian ialah mengatur perjalanan sahabat-sahabat lain untuk berprogram, ada nilainya di mata Allah.. Sekalipun kalian hanya menjadi pemandu untuk kita sama-sama memahami fikrah ini, ia dicatat malaikat..”.. “Dia” tidak mampu lagi menahan.. Berat dadanya bila memahami ada sahabat yang merasakan dirinya tidak menyumbang apa-apa untuk perjuangan ini..

Dalam sedu yang tersisa..“Sahabat yang tersayang,kalian adalah penyokong dan pemberi semangat untuk ana terus berjuang.. Kalian adalah orang yang menaikkan iman ana ketika ana mulai merasa futur.. Ana perlukan kalian untuk terus melangkah.. Kenapa harus kalian merasa sedemikian??.. Adakah kerana merasakan kecilnya peranan kalian atas jalan ini??.. Dakwah itu suatu seni, ana perlukan kalian untuk melengkapi kekurangan yang banyak ini.. Ana takkan mampu sendirian..”

Yang tidak memahami bicara ini kebingungan.. Krisis dalaman yang hanya diluahkan melalui mata.. Tanpa pernah sekalipun ia dibincangkan, hanya hati yang memahami.. Yang faham turut sama menitiskan air mata.. Yang tidak faham masih kebingungan..

ANDA BAGAIMANA??...



NOTA KAKI@TANGAN: To be Continued kalu ada permintaan…

No comments:

Post a Comment